מכשיר “דקסה” DEXA Prodigy Pro לקביעת צפיפות העצם

רקע

אוסטאופורוזיס הוא מחלה כרונית המתבטאת בירידה בצפיפות העצם המגבירה את הסיכון לשברים בעצימות נמוכה במפרק הירך, בחוליות, בשורש כף היד ועוד, הגורמת למוגבלות חמורה, במיוחד לאחר שברי צוואר ירך שמהם כ-50% מהמטופלים אינם חוזרים לרמת תפקוד תקינה. כמו כן, כרבע מאוכלוסיית המטופלים.ות בשנה הראשונה לאחר שבר צוואר הירך שרויים במצב אנוש ממשי. תת-אבחון של המחלה מעכבת קבלת טיפול מתאים שיפחית את הסיכון לשברים ראשונים וחוזרים. החל משנת 2017 יצא לדרך פרויקט הדגל של המחלקה לשיקום אורתופדי במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, שהניב את  מרפאת בריאות העצם, במטרה לצמצם פערים בין אבחון לבין טיפול. במסגרת הפרויקט החלה פעילות ענפה בהתאם לפרוטוקול קליני שפותח במחלקה, שכולל מתן טיפול תרופתי-תזונתי ומעקב ארוך טווח אחר המטופלים גם לאחר שחרורם מאשפוזם. באפריל 2020 זכה הפרויקט להכרה רשמית על יד ה-International Osteoporosis Foundation, שהעניק למרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין את הציון הגבוה בישראל בתחום איכות הטיפול באוסטאופורוזיס.

המחלקה לשיקום אורתופדי בלוינשטיין היא מהמובילות בעולם בתחומה. צוות המחלקה מטפל בנפגעי גפיים כתוצאה מסיבות שונות, בין היתר קטיעות, החלפות מפרקים, שברים, כוויות, תסמונות כאב, חבלות ונזקים מורכבים על רקע תאונות שונות. המטרות העיקריות בשיקום המטופל.ת הנן השבת יכולת ניידות ותפקוד יום-יומי עצמאי עם או ללא שימוש במכשור אורתופדי מתאים. השגת המטרות והצלחת השיקום מאפשרים למטופל.ת לחזור אל חיק המשפחה, העבודה והתחביבים שלהם.

הצורך

תמהיל המאושפזים במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין כולל משתקמים ומשתקמות הסובלים מפגיעות המעלות באופן ניכר את הסיכון להתפתחות אוסטאופורוזיס, בהן שבץ מוחי, פגיעות חוט שדרה, חבלות ראש טראומתיות, מחלות של מערכת העצבים ועוד. נוסף, לאור הפגיעה בניידות מטופלים ומטופלות אלו נמצאים לרוב בסיכון גבוה לנפילה ועקב כך גם לשברים. מעקב אחר צפיפות העצם חיוני מרגע קבלת המטופלים ולאורך אשפוזם לצורך הערכת הופעת ירידה בצפיפות העצם והתערבות מוקדמת שתאפשר מניעת תהליך זה ותאפשר לצוות הרפואי הרב-מקצועי לגבש תכנית טיפול אישית הוליסטית למניעת שבר עתידי העלול להחמיר בצורה נכרת את מצבם התפקודי.

מכשיר “הדקסה” הינו חיוני עבור המטופלים שלנו, הסומכים עלינו להשיג עבורם את הציוד הטיפולי השיקומי והחדשני ביותר, גם כשהוא נמצא מעבר לטווח המימון הציבורי הרגולטורי.

המענה

בדיקת צפיפות העצם ע”י מכשיר ה- DEXA Prodigy Pro בקרב המאושפזים ומטופלי החוץ כאחד, הינה המענה ההולם בהיותה ה-  gold standard לאבחון ולמעקב אחר אוסטאופורוזיס. המכשיר עובד על טכנולוגיית רנטגן, אך רמת הקרינה שלו נמוכה לאין שעור. מבחינת הגנת הסביבה אין צורך בחדר ממוגן קרינה מייננת, לכן המכשיר יימצא בחדר ייעודי במחלקה. מכשיר הדקסה מאפשר בדיקות צפיפות עצם גם לילדים ונוער, ממצא נדיר בישראל. הבדיקה עורכת כרבע שעה, בשכיבה. הוא מחובר באופן מקוון למסד נתונים בינלאומי ומיד מבצע השוואה של צפיפות העצם של המטופל אל מול הממוצע באוכלוסייה העולמית. הדו”ח אותו מפיק המכשיר ניתן למטופל.ת ביד ובמקביל עולה למערכת ה-PACS. על פי הדו”ח ופיענוח הרופא, ניתנת אבחנה והמלצה להמשך בירור וטיפול נדרשים.

המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין רואה לעצמו חובה להעניק למטופליו את הטיפול הרפואי המתקדם ביותר.

עלות מכשיר הדקסה $95,850 כ - 306,405 ₪

תרומה עם אפשרות הקדשה

שיתוף

fACEBOOK
Print
WHATSAPP